loading...

گل و گیاه ظرافت

عرضه نهاده های کشاورزی

بازدید : 631
سه شنبه 17 تير 1399 زمان : 8:40

کود آمینو اسید

شاکله کود آمینو اسید تشکیل شده از ترکیب اسیدهای آمینه COOH و NH2 و گروه‌هایی از هیدروژن‌ها و گروه جانبی R که همه این‌ها زیر گروه‌هایی از پروتئین‌ها هستند. حال خود گروه R در اسیدهای آمینه متفاوت بوده که در حدود ۲۰ نوع مختلف است. درحالی‌که گروه NH2 در سمت راست ساختار کود اسید آمینه قرار گرفته باشد و چسبیده باشد، به آن مدل D و درحالی‌که در سمت چپ ساختار قرار گرفته باشد و چسبیده باشد به آن مدل L می‌گویند. فقط و فقط اسیدهای آمینه مدل L در تجزیه پروتئین‌ها به کار برده می‌شوند.

کود اسید آمینه به دو حالت کلی ضروری و غیرضروری تقسیم‌بندی می‌شود که حالت اول آن اسیدهای آمینه ضروری هستند که به آن گروه از کود اسیدهای آمینه گفته می‌شود که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها نبوده و باید در اختیار گیاه برای رشد بهتر و مفیدتر قرار بگیرد. کود اسیدهای آمینه حالت دوم که غیرضروری هستند به آن گروه از اسیدهای آمینه می‌گویند که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها است. هر نوع از مدل‌های مختلف اسید آمینه در ساختار فیزیکی و فیزیولوژی گیاه نقش‌های مختلفی را برعهده دارند، به‌عنوان مثال ماده آلانین در تجزیه و تحلیل دو ماده کلروفیل و پرولین در جوانه زدن دانه‌های گردو نقش دارد.

برای ساخت و تولید اسیدهای آمینه سه روش مختلف وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱-هیدرولیز اسیدی

۲-هیدرولیز اسیدی کنترل شده

۳-هیدرولیز آنزیمی

مزیت‌ها و فواید کود اسید آمینه

کود اسید آمینه‌ها از پیکربندی‌های اولیه و مهم در مراحل آغازین سنتز و تجزیه پروتئین‌ها هستند. تقریباً ۲۰ نوع کود اسید آمینه مهم در هر یک از فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل و سنتز پروتئین‌ها در سلول کود اسید آمینه درگیر هستند. در تحقیقات انجام شده سال‌های اخیر به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند که آمینواسیدها می‌توانند به‌طور مستقیم تأثیر بسیار زیاد، مفید و مهمی در فعالیت‌های حیاتی و ساختارهای گیاهی داشته باشند.

همچنین اسیدهای آمینه که توسط گیاهان و در درون خود گیاه تولید می‌شوند نیز با کود آمینو اسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند، یکی و ترکیب شده و در ساختمان خاک و ساختار آن قرار داده می‌شوند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود.

دادن و رساندن مواد موردنیاز و تغذیه‌ای برای گیاهان از راه برگ گیاهان است که از پاشیدن مواد موردنیاز بر روی برگ گیاهان انجام می‌گیرد. این کار علاوه بر اینکه باعث رسیدن مواد موردنیاز به گیاه می‌شود احتیاجات غذایی گیاه را هم برطرف می‌کند. در این حالت اسیدهای آمینه طوری تدارک دیده شده‌اند که ساختار مناسبی را در گیاه جهت سنتز و تجزیه پروتئین شکل دهند و این حالت در واقع همان عملکرد اختصاصی آمینواسیدها در گیاه محسوب می‌شود.

به‌طورکلی همه گیاهان مانند هر اندام و ارگان زنده دیگر، به‌طور حتم به اجزا و مکانیسمی و شرایط و ویژگی‌های خاصی برای رشد بیشتر و بهتر نیازمند هستند تا بتوانند از خاک سر بیرون آورده و از مزیت‌ها و منابع طبیعی مانند نور، باران و… استفاده کافی ببرند. گیاهان هیدروژن موردنیاز خود را از آب موجود در خاک به دست می‌آورند. از هیدرات‌های کربنی که به‌مرور زمان در خاک شکل گرفته‌اند به‌منظور فتوسنتز و تشکیل سلول‌های گیاهی استفاده می‌کند. این دو مورد ذکرشده در بالا راه‌های رسیدن به سوخت‌وساز متوازن و سنتز اسیدهای آمینه برای رشد گیاه است.

در این راه فقط اسیدهای آمینه نوع ال هستند که بخشی از این پروتئین‌ها و فعالیت‌های متابولیکی را دارا می‌باشند و باوجوداین اسیدهای آمینه می‌توان گفت که گیاه انرژی‌اش را صرف این راه سخت و طاقت‌فرسا برای فتوسنتز و تشکیل سلول و به دست آوردن هیدرات کربن و نیتروژن نخواهد کرد.

حال اگر منبعی مجزا و مفید از آمینواسیدهای نوع ال در اختیار گیاه باشد باعث سرعت گرفتن در رشد و تکثیر سلولی و شرایط بهتر برای فتوسنتز گیاهی است.

حضور آمینواسیدها برای سوخت‌وساز گیاهان، سوخت‌وسازهای سلولی و همچنین افزایش کیفیت و طعم و اندازه و رشد موردنیاز برای کشاورزی امری ضروری است. با وجود اسیدهای آمینه این سطح کیفی بسیار خوب و مثبت ارزیابی می‌شود و همچنین به‌عنوان کاری لازم و ضروری و مهم نیز شناخته شده است. همچنین برای جلوگیری از کاهش محصول و همیشه پربار بودن محصولات در طی زمان‌های طولانی استفاده از اسیدهای آمینه امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کود اسید آمینه و کاربرد آن

از کاربردهای اسیدهای آمینه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی گیاه، تأثیر بر حفره‌های هوا، افزایش عددی و کیفیتی محصول، تحرک و تحریک برای فرآیند گرده‌افشانی، سرعت رسیدن به محصول سالم و کامل و … است. حال به توضیح تک تک این موارد پرداخته و شما رو با کاربردهای بیشتر این اسیدهای آمینه آشنا می‌سازیم.

تقویت سیستم ایمنی گیاه با کود اسید آمینه

از طریق تقویت دیواره سلولی، افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم سریع‌تر بافته‌ای آسیب‌دیده موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر حمله آفات و بیماری‌ها می‌گردد.

تقویت در برابر مسائل محیطی

مشکلاتی محیطی و اقلیمی مناطق مختلف مانند دمای بالا، سرمای شدید، یخبندان، تنش‌های آبی، شوری و جابجایی و انتقال گیاه دارای تأثیر منفی بر روی متابولیسم‌های گیاهی بوده و موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات می‌شوند. کاربرد کودهای ارگانیک حاوی اسیدهای آمینه در قبل، حین و بعد از بروز استرس محیطی، باعث کم شدن خسارت ناشی از شرایط نامساعد محیطی می‌شود و از اسید آمینه‌های مهم در کاهش بروز این مشکلات می‌توان از اسید آمینه لوسین، ایزولوسین، والین و آرژنین نام برد.

تأثیر بر روزنه‌های هوایی

حفره‌های هوا، ساختمان تشکیل شده سلولی‌اند که در مدیریت و برنامه‌ریزی آبی گیاهان و جذب عنصرهای کم مصرف و پرمصرف و گازها دخیل‌اند. باز شدن حفره‌های به‌وسیله شرایط خارجی مانند نور، رطوبت، دما و غلظت نمک‌ها و … و شرایط داخلی مانند اسیدهای آمینه و اسید آبسیزیک کنترل می‌شوند. حفره‌های هوایی درحالی‌که نور و رطوبت و افزایش دما و غلظت نمک مسدود می‌شود و در پی آن نقل‌وانتقال و جذب و گرفتن عناصر غذایی و فرایند فتوسنتز کاهش شدیدی می‌یابد.

همچنین تعادل فعالیت‌های متابولیکی به‌هم‌ریخته و فرایندهای شیمیایی مانند کاتابولیسم از آنابولیسم بیشتر می‌شود. در نتیجه سوخت‌وساز گیاه افزایش یافته و در نهایت رشد گیاه کاهش می‌یابد. به کارگیری کودهای آلی حاوی اسیدهای آمینه از انسداد حفره‌های هوایی بر اثر شرایط نامساعد محیطی و اقلیمی غلبه می‌کند و باعث رشد صحیح و منطقی و درست گیاهان می‌گردد. کودهای اسید آمینه لیزین و ایستیدین باعث این تغییرات را در گیاهان فراهم می‌کنند.

افزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه با افزایش نسخه برداری و فعال‌سازی فرایند تشکیل قند و افزایش میزان پروتئین در گیاه موجب بهبود ویژگی‌های کیفی (بهبود طعم و رنگ میوه) و ویژگی‌های کمی (افزایش وزن و یکسان‌سازی اندازه میوه) می‌گردند.

القاء فرایند گرده‌افشانی

گرده‌افشانی عمل انتقال و پخش شدن گرده بر روی گیاه ماده به دنبال آن لقاح و در نهایت تشکیل میوه می‌باشد. اسیدهای آمینه از طریق فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تولید گل و میوه باعث تشدید و همین طور افزایش سرعت گره افشانی می‌شوند. اسیدآمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می‌کند. از سویی دیگر لیسین، متیونین و گلوتامیک اسید آمینواسیدهای ضروری در عمل گرده‌افشانی می‌باشند.

افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسید آمینه متیونین از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمون اتیلن، موجب سرعت بخشیدن به‌سرعت رسیدگی محصولات می‌گردد.

بهبود فرایند جذب املاح و ریزمغذی‌های ضروری رشد

اسیدهای آمینه دارای ویژگی کلات کنندگی مواد و عنصرهای ریزمغذی هستند و جذب و تجزیه و انتقال عناصر موردنیاز و غذای گیاه را به درون گیاه آسان‌تر می‌سازند و میزان مصرف کودهای شیمیایی و سموم را تقلیل می‌بخشند.

کمک به تعادل میکروفلورای خاک

حفظ تعادل فلور میکروبیخ در سرزمین‌های کشاورزی گزینه‌ای بسیار مهم و حیاتی است که شاید توجه چندانی به او نشود. این موضوع که باعث معدنی‌تر و بهتر و باکیفیت‌تر شدن خاک می‌شود بسیار مهم است.

بررسی بین کلات‌های حاوی کود شیمیایی و کودهای اسید آمینه مورداستفاده در کشاورزی

از مزیت‌های آن می‌توان به‌طور عمده کلات‌های آمینو اسیدی باعث تحرک پذیری بالای در داخل گیاهان است. معمولاً عنصر کلسیم در خاک به‌وفور یافت می‌شود. اما به دلیل قابلیت محرک بودن کم کلسیم در داخل گیاهان معمولاً کمبود و فقر آن در بسیاری از گیاهان مشاهده می‌شود زیرا عنصر کلسیم در آوندهای چوبی انتقال‌های خوبی ندارند.

همان‌طور که میدانید یک اتم کلسیم مخلوط و ترکیب شده با اسید آمینه به‌راحتی در گیاه حرکت می‌کند و تحرک بالاتری دارد. کمبود کلسیم در گیاهانی که در بافت هایی که رشد سریع دارند جبران می‌کند و کلسیم به آن‌ها می‌رساند.

یکی از موانع و معضلات استفاده از کودهای مرسوم شیمیایی وجود دارد در خصوص شیوه وارد شدن یون‌ها به داخل سلول گیاهی است. یون‌ها باعث رها شدن کلسیم از دیوار سلولی گیاهان می‌شوند و به دیواره سلولی خسارت می‌رسانند درحالی‌که کلات‌های کودهای آمینواسیدی در گیاه با کم‌ترین مقاومت و بدون مشکل و معضل خاصی به دیواره سلولی وارد فضای درونی سلول می‌شوند.

به‌طورکلی کاربرد کود اسیدهای آمینه به‌منظور استفاده در مصرف پایه‌ای و حیاتی موردنیاز گیاهان و یا حتی به‌منظور استفاده در شرایط حساس و منحصربه‌فرد تغذیه گیاهی و همچنین آینده‌نگری در رشد گیاهی می‌تواند بسیار متداول باشد. در این بین جذب کودهای آمینواسیدها می‌تواند از روزنه‌ها و حفره‌های گیاهی به‌صورت محلول‌پاشی بسیار مناسب باشد. به‌خصوص زمانی که دمای محیط مکانی که گیاه در آن رشد می‌کند مناسب باشد.

کاربردهای انواع مختلف کود اسید آمینه

آلانین: در تجزیه کلروفیل و در تنظیم باز شدن حفره‌های گیاهی، در گرده‌افشانی و مقاومت در برابر خشکی‌های آبی نقش دارد.

پرولین: در جوانه‌زنی دانه‌های گردو، در زمان‌های شوری و مقاومت در برابر شرایط خشکی و دما نقش بسزایی دارد.

گلوتامیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و به‌عنوان یک عامل پیس شرط لازم در سنتز کلروفیل کاربرد دارد. گلوتامیک اسید همچنین در تجزیه‌وتحلیل دیگر کودهای اسیدهای آمینه نیز نقش دارد.

آسپارتیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و در سوخت‌وساز اسیدهای آمینه نقش دارد.

فنیل آلانین: در گرده‌افشانی گیاهان و لقاح آن‌ها مفید است.

تیروزین: در گرده‌افشانی و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

سرین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه مؤثر است.

ترئونین: در گرده‌افشانی و مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

گلیسین: به‌عنوان یک عامل اولیه موردنیاز در تشکیل گروه‌های پیرول و در تجزیه کلروفیل نقش دارد.

والین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی محیطی و در جوانه‌زنی بذرها نقش دارد.

لوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

ایزولوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک، در جوانه‌زنی دانه‌های گردو و در گرده‌افشانی و الحاق گیاه بسیار مؤثر است.

هیستیدین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

متیونین: به‌عنوان یک عامل اولیه هورمون اتیلن و در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

سیستنین: در ساختار آنزیم نیتروژناز که در تثبیت بیولوژیک ازت کاربرد دارد.

لیزین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است. در سنتز کلروفیل کاربرد دارد.

آرژنین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

طریقه مصرف کودهای اسیدهای آمینه

کود آمینواسید در تمام مراحل رشد و نمو و تولید گیاهان باغی و زراعی مثل کود پرتقال و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. طرز مصرف این کود برای هر گیاه متفاوت بوده و فرق می‌کند. کود آمینواسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب که برای هر گیاه مقدار آن متفاوت است و میزان مصرفی منحصربه‌فرد خود را دارد که با آب مخلوط شده به پای گیاه می‌ریزد و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند.

همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود. روش دیگر مورداستفاده از این کودها به‌صورت پاشیدن کودها بر روی برگ درختان است که از آن راه گیاه بتواند کود اسیدهای آمینه را جذب کند. بدین صورت خواهد بود که شما محلول را با آب مخلوط کرده و با دستگاه‌های آب‌پاش بر روی برگ درختان می‌پاشید.

برای مثال برای محلول رسانی به سبزیجات از حدود ۳ تا ۵ لیتر در هر هکتار استفاده می‌کنید. برای محصولات زراعی و باغی حدود ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات گلخانه‌ای ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات مرکبات ۵ تا ۷ لیتر در هر هکتار. برای باغات پسته کود اسید آمینه موردنیاز در حدود ۷ تا ۹ لیتر در هر هکتار است. محصولاتی مثل زیتون و انگور مقدار مصرفی بیشتری دارند و در حدود ۸ تا ۹ لیتر در هر هکتار خواهد بود. موارد گفته شده در بالا میزان مصرف اسید آمینه برای هر هکتار را به‌صورت حدودی مشخص می‌کند و همین‌طور روش‌های استفاده از این محصول نیز به‌طور کامل در بالا گفته شده است.

کود آمینو اسید فرمولایف حاوی ۱۶ نوع اسید آمینه مؤثر، حاصل تجزیه آنزیمی و کامل پروتئین های گیاهی است. این کود محرک رشد زیستی، ضدتنش های محیطی، تحریک رشد ریشه و شکوفه زایی کاملاً سازگار با ساختار گیاهی و با جذب سریع، غنی از گلایسیـن است. محلول پاشی کود محرک رشد آمینواسید فرمولایف (۸۰%) قبل، بعد و همچنین در طی وقوع تنش، موجب فعال سازی مکانیسم های گیاهی برای تحمل شرایط سخت و تسریع در بهبودی گیاه می شود. محلول پاشی این آمینواسید باعث تسهیل گرده افشانی، تلقیح و تشکیل گردۀ سالم می گردد. همچنین بر رسیدگی و افزایش میزان قند، رنگ، سایز و ویتامین های میوه تأثیر مستقیم می گذارد. برای خرید این کود و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

کود آمینو اسید

شاکله کود آمینو اسید تشکیل شده از ترکیب اسیدهای آمینه COOH و NH2 و گروه‌هایی از هیدروژن‌ها و گروه جانبی R که همه این‌ها زیر گروه‌هایی از پروتئین‌ها هستند. حال خود گروه R در اسیدهای آمینه متفاوت بوده که در حدود ۲۰ نوع مختلف است. درحالی‌که گروه NH2 در سمت راست ساختار کود اسید آمینه قرار گرفته باشد و چسبیده باشد، به آن مدل D و درحالی‌که در سمت چپ ساختار قرار گرفته باشد و چسبیده باشد به آن مدل L می‌گویند. فقط و فقط اسیدهای آمینه مدل L در تجزیه پروتئین‌ها به کار برده می‌شوند.

کود اسید آمینه به دو حالت کلی ضروری و غیرضروری تقسیم‌بندی می‌شود که حالت اول آن اسیدهای آمینه ضروری هستند که به آن گروه از کود اسیدهای آمینه گفته می‌شود که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها نبوده و باید در اختیار گیاه برای رشد بهتر و مفیدتر قرار بگیرد. کود اسیدهای آمینه حالت دوم که غیرضروری هستند به آن گروه از اسیدهای آمینه می‌گویند که گیاه قادر به تجزیه آن‌ها است. هر نوع از مدل‌های مختلف اسید آمینه در ساختار فیزیکی و فیزیولوژی گیاه نقش‌های مختلفی را برعهده دارند، به‌عنوان مثال ماده آلانین در تجزیه و تحلیل دو ماده کلروفیل و پرولین در جوانه زدن دانه‌های گردو نقش دارد.

برای ساخت و تولید اسیدهای آمینه سه روش مختلف وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱-هیدرولیز اسیدی

۲-هیدرولیز اسیدی کنترل شده

۳-هیدرولیز آنزیمی

مزیت‌ها و فواید کود اسید آمینه

کود اسید آمینه‌ها از پیکربندی‌های اولیه و مهم در مراحل آغازین سنتز و تجزیه پروتئین‌ها هستند. تقریباً ۲۰ نوع کود اسید آمینه مهم در هر یک از فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل و سنتز پروتئین‌ها در سلول کود اسید آمینه درگیر هستند. در تحقیقات انجام شده سال‌های اخیر به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند که آمینواسیدها می‌توانند به‌طور مستقیم تأثیر بسیار زیاد، مفید و مهمی در فعالیت‌های حیاتی و ساختارهای گیاهی داشته باشند.

همچنین اسیدهای آمینه که توسط گیاهان و در درون خود گیاه تولید می‌شوند نیز با کود آمینو اسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند، یکی و ترکیب شده و در ساختمان خاک و ساختار آن قرار داده می‌شوند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود.

دادن و رساندن مواد موردنیاز و تغذیه‌ای برای گیاهان از راه برگ گیاهان است که از پاشیدن مواد موردنیاز بر روی برگ گیاهان انجام می‌گیرد. این کار علاوه بر اینکه باعث رسیدن مواد موردنیاز به گیاه می‌شود احتیاجات غذایی گیاه را هم برطرف می‌کند. در این حالت اسیدهای آمینه طوری تدارک دیده شده‌اند که ساختار مناسبی را در گیاه جهت سنتز و تجزیه پروتئین شکل دهند و این حالت در واقع همان عملکرد اختصاصی آمینواسیدها در گیاه محسوب می‌شود.

به‌طورکلی همه گیاهان مانند هر اندام و ارگان زنده دیگر، به‌طور حتم به اجزا و مکانیسمی و شرایط و ویژگی‌های خاصی برای رشد بیشتر و بهتر نیازمند هستند تا بتوانند از خاک سر بیرون آورده و از مزیت‌ها و منابع طبیعی مانند نور، باران و… استفاده کافی ببرند. گیاهان هیدروژن موردنیاز خود را از آب موجود در خاک به دست می‌آورند. از هیدرات‌های کربنی که به‌مرور زمان در خاک شکل گرفته‌اند به‌منظور فتوسنتز و تشکیل سلول‌های گیاهی استفاده می‌کند. این دو مورد ذکرشده در بالا راه‌های رسیدن به سوخت‌وساز متوازن و سنتز اسیدهای آمینه برای رشد گیاه است.

در این راه فقط اسیدهای آمینه نوع ال هستند که بخشی از این پروتئین‌ها و فعالیت‌های متابولیکی را دارا می‌باشند و باوجوداین اسیدهای آمینه می‌توان گفت که گیاه انرژی‌اش را صرف این راه سخت و طاقت‌فرسا برای فتوسنتز و تشکیل سلول و به دست آوردن هیدرات کربن و نیتروژن نخواهد کرد.

حال اگر منبعی مجزا و مفید از آمینواسیدهای نوع ال در اختیار گیاه باشد باعث سرعت گرفتن در رشد و تکثیر سلولی و شرایط بهتر برای فتوسنتز گیاهی است.

حضور آمینواسیدها برای سوخت‌وساز گیاهان، سوخت‌وسازهای سلولی و همچنین افزایش کیفیت و طعم و اندازه و رشد موردنیاز برای کشاورزی امری ضروری است. با وجود اسیدهای آمینه این سطح کیفی بسیار خوب و مثبت ارزیابی می‌شود و همچنین به‌عنوان کاری لازم و ضروری و مهم نیز شناخته شده است. همچنین برای جلوگیری از کاهش محصول و همیشه پربار بودن محصولات در طی زمان‌های طولانی استفاده از اسیدهای آمینه امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کود اسید آمینه و کاربرد آن

از کاربردهای اسیدهای آمینه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی گیاه، تأثیر بر حفره‌های هوا، افزایش عددی و کیفیتی محصول، تحرک و تحریک برای فرآیند گرده‌افشانی، سرعت رسیدن به محصول سالم و کامل و … است. حال به توضیح تک تک این موارد پرداخته و شما رو با کاربردهای بیشتر این اسیدهای آمینه آشنا می‌سازیم.

تقویت سیستم ایمنی گیاه با کود اسید آمینه

از طریق تقویت دیواره سلولی، افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم سریع‌تر بافته‌ای آسیب‌دیده موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر حمله آفات و بیماری‌ها می‌گردد.

تقویت در برابر مسائل محیطی

مشکلاتی محیطی و اقلیمی مناطق مختلف مانند دمای بالا، سرمای شدید، یخبندان، تنش‌های آبی، شوری و جابجایی و انتقال گیاه دارای تأثیر منفی بر روی متابولیسم‌های گیاهی بوده و موجب کاهش کمیت و کیفیت محصولات می‌شوند. کاربرد کودهای ارگانیک حاوی اسیدهای آمینه در قبل، حین و بعد از بروز استرس محیطی، باعث کم شدن خسارت ناشی از شرایط نامساعد محیطی می‌شود و از اسید آمینه‌های مهم در کاهش بروز این مشکلات می‌توان از اسید آمینه لوسین، ایزولوسین، والین و آرژنین نام برد.

تأثیر بر روزنه‌های هوایی

حفره‌های هوا، ساختمان تشکیل شده سلولی‌اند که در مدیریت و برنامه‌ریزی آبی گیاهان و جذب عنصرهای کم مصرف و پرمصرف و گازها دخیل‌اند. باز شدن حفره‌های به‌وسیله شرایط خارجی مانند نور، رطوبت، دما و غلظت نمک‌ها و … و شرایط داخلی مانند اسیدهای آمینه و اسید آبسیزیک کنترل می‌شوند. حفره‌های هوایی درحالی‌که نور و رطوبت و افزایش دما و غلظت نمک مسدود می‌شود و در پی آن نقل‌وانتقال و جذب و گرفتن عناصر غذایی و فرایند فتوسنتز کاهش شدیدی می‌یابد.

همچنین تعادل فعالیت‌های متابولیکی به‌هم‌ریخته و فرایندهای شیمیایی مانند کاتابولیسم از آنابولیسم بیشتر می‌شود. در نتیجه سوخت‌وساز گیاه افزایش یافته و در نهایت رشد گیاه کاهش می‌یابد. به کارگیری کودهای آلی حاوی اسیدهای آمینه از انسداد حفره‌های هوایی بر اثر شرایط نامساعد محیطی و اقلیمی غلبه می‌کند و باعث رشد صحیح و منطقی و درست گیاهان می‌گردد. کودهای اسید آمینه لیزین و ایستیدین باعث این تغییرات را در گیاهان فراهم می‌کنند.

افزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه با افزایش نسخه برداری و فعال‌سازی فرایند تشکیل قند و افزایش میزان پروتئین در گیاه موجب بهبود ویژگی‌های کیفی (بهبود طعم و رنگ میوه) و ویژگی‌های کمی (افزایش وزن و یکسان‌سازی اندازه میوه) می‌گردند.

القاء فرایند گرده‌افشانی

گرده‌افشانی عمل انتقال و پخش شدن گرده بر روی گیاه ماده به دنبال آن لقاح و در نهایت تشکیل میوه می‌باشد. اسیدهای آمینه از طریق فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تولید گل و میوه باعث تشدید و همین طور افزایش سرعت گره افشانی می‌شوند. اسیدآمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می‌کند. از سویی دیگر لیسین، متیونین و گلوتامیک اسید آمینواسیدهای ضروری در عمل گرده‌افشانی می‌باشند.

افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسید آمینه متیونین از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمون اتیلن، موجب سرعت بخشیدن به‌سرعت رسیدگی محصولات می‌گردد.

بهبود فرایند جذب املاح و ریزمغذی‌های ضروری رشد

اسیدهای آمینه دارای ویژگی کلات کنندگی مواد و عنصرهای ریزمغذی هستند و جذب و تجزیه و انتقال عناصر موردنیاز و غذای گیاه را به درون گیاه آسان‌تر می‌سازند و میزان مصرف کودهای شیمیایی و سموم را تقلیل می‌بخشند.

کمک به تعادل میکروفلورای خاک

حفظ تعادل فلور میکروبیخ در سرزمین‌های کشاورزی گزینه‌ای بسیار مهم و حیاتی است که شاید توجه چندانی به او نشود. این موضوع که باعث معدنی‌تر و بهتر و باکیفیت‌تر شدن خاک می‌شود بسیار مهم است.

بررسی بین کلات‌های حاوی کود شیمیایی و کودهای اسید آمینه مورداستفاده در کشاورزی

از مزیت‌های آن می‌توان به‌طور عمده کلات‌های آمینو اسیدی باعث تحرک پذیری بالای در داخل گیاهان است. معمولاً عنصر کلسیم در خاک به‌وفور یافت می‌شود. اما به دلیل قابلیت محرک بودن کم کلسیم در داخل گیاهان معمولاً کمبود و فقر آن در بسیاری از گیاهان مشاهده می‌شود زیرا عنصر کلسیم در آوندهای چوبی انتقال‌های خوبی ندارند.

همان‌طور که میدانید یک اتم کلسیم مخلوط و ترکیب شده با اسید آمینه به‌راحتی در گیاه حرکت می‌کند و تحرک بالاتری دارد. کمبود کلسیم در گیاهانی که در بافت هایی که رشد سریع دارند جبران می‌کند و کلسیم به آن‌ها می‌رساند.

یکی از موانع و معضلات استفاده از کودهای مرسوم شیمیایی وجود دارد در خصوص شیوه وارد شدن یون‌ها به داخل سلول گیاهی است. یون‌ها باعث رها شدن کلسیم از دیوار سلولی گیاهان می‌شوند و به دیواره سلولی خسارت می‌رسانند درحالی‌که کلات‌های کودهای آمینواسیدی در گیاه با کم‌ترین مقاومت و بدون مشکل و معضل خاصی به دیواره سلولی وارد فضای درونی سلول می‌شوند.

به‌طورکلی کاربرد کود اسیدهای آمینه به‌منظور استفاده در مصرف پایه‌ای و حیاتی موردنیاز گیاهان و یا حتی به‌منظور استفاده در شرایط حساس و منحصربه‌فرد تغذیه گیاهی و همچنین آینده‌نگری در رشد گیاهی می‌تواند بسیار متداول باشد. در این بین جذب کودهای آمینواسیدها می‌تواند از روزنه‌ها و حفره‌های گیاهی به‌صورت محلول‌پاشی بسیار مناسب باشد. به‌خصوص زمانی که دمای محیط مکانی که گیاه در آن رشد می‌کند مناسب باشد.

کاربردهای انواع مختلف کود اسید آمینه

آلانین: در تجزیه کلروفیل و در تنظیم باز شدن حفره‌های گیاهی، در گرده‌افشانی و مقاومت در برابر خشکی‌های آبی نقش دارد.

پرولین: در جوانه‌زنی دانه‌های گردو، در زمان‌های شوری و مقاومت در برابر شرایط خشکی و دما نقش بسزایی دارد.

گلوتامیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و به‌عنوان یک عامل پیس شرط لازم در سنتز کلروفیل کاربرد دارد. گلوتامیک اسید همچنین در تجزیه‌وتحلیل دیگر کودهای اسیدهای آمینه نیز نقش دارد.

آسپارتیک اسید: در جوانه‌زنی بذر و در سوخت‌وساز اسیدهای آمینه نقش دارد.

فنیل آلانین: در گرده‌افشانی گیاهان و لقاح آن‌ها مفید است.

تیروزین: در گرده‌افشانی و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

سرین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه مؤثر است.

ترئونین: در گرده‌افشانی و مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی و محیطی نقش دارد.

گلیسین: به‌عنوان یک عامل اولیه موردنیاز در تشکیل گروه‌های پیرول و در تجزیه کلروفیل نقش دارد.

والین: در گرده‌افشانی و لقاح گیاه و در مقاومت به شرایط بد اقلیمی و آب و هوایی محیطی و در جوانه‌زنی بذرها نقش دارد.

لوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

ایزولوسین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک، در جوانه‌زنی دانه‌های گردو و در گرده‌افشانی و الحاق گیاه بسیار مؤثر است.

هیستیدین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

متیونین: به‌عنوان یک عامل اولیه هورمون اتیلن و در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است.

سیستنین: در ساختار آنزیم نیتروژناز که در تثبیت بیولوژیک ازت کاربرد دارد.

لیزین: در تنظیم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌های برگ برای جذب آمینو اسید مؤثر است. در سنتز کلروفیل کاربرد دارد.

آرژنین: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاک و در جوانه‌زنی دانه‌های گرده نقش دارد.

طریقه مصرف کودهای اسیدهای آمینه

کود آمینواسید در تمام مراحل رشد و نمو و تولید گیاهان باغی و زراعی مثل کود پرتقال و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. طرز مصرف این کود برای هر گیاه متفاوت بوده و فرق می‌کند. کود آمینواسیدهایی که به‌صورت کود مایع مخلوط شده با آب که برای هر گیاه مقدار آن متفاوت است و میزان مصرفی منحصربه‌فرد خود را دارد که با آب مخلوط شده به پای گیاه می‌ریزد و همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

این اسیدهای آمینه که در خاک استقرار می‌یابند و به خاک اضافه می‌شوند باعث بهبود ساختار خاک و به‌طورکلی فلور گیاهی خاک کمک می‌کنند و با این کار جذب و دریافت مواد موردنیاز و مفید خاک را توسط ریشه گیاهان آسان می‌کنند.

همچنین باعث می‌شوند که مواد موردنیاز و مفید به‌طور یکسان از طریق خاک جذب گیاه شود. روش دیگر مورداستفاده از این کودها به‌صورت پاشیدن کودها بر روی برگ درختان است که از آن راه گیاه بتواند کود اسیدهای آمینه را جذب کند. بدین صورت خواهد بود که شما محلول را با آب مخلوط کرده و با دستگاه‌های آب‌پاش بر روی برگ درختان می‌پاشید.

برای مثال برای محلول رسانی به سبزیجات از حدود ۳ تا ۵ لیتر در هر هکتار استفاده می‌کنید. برای محصولات زراعی و باغی حدود ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات گلخانه‌ای ۴ تا ۵ لیتر در هر هکتار و برای محصولات مرکبات ۵ تا ۷ لیتر در هر هکتار. برای باغات پسته کود اسید آمینه موردنیاز در حدود ۷ تا ۹ لیتر در هر هکتار است. محصولاتی مثل زیتون و انگور مقدار مصرفی بیشتری دارند و در حدود ۸ تا ۹ لیتر در هر هکتار خواهد بود. موارد گفته شده در بالا میزان مصرف اسید آمینه برای هر هکتار را به‌صورت حدودی مشخص می‌کند و همین‌طور روش‌های استفاده از این محصول نیز به‌طور کامل در بالا گفته شده است.

کود آمینو اسید فرمولایف حاوی ۱۶ نوع اسید آمینه مؤثر، حاصل تجزیه آنزیمی و کامل پروتئین های گیاهی است. این کود محرک رشد زیستی، ضدتنش های محیطی، تحریک رشد ریشه و شکوفه زایی کاملاً سازگار با ساختار گیاهی و با جذب سریع، غنی از گلایسیـن است. محلول پاشی کود محرک رشد آمینواسید فرمولایف (۸۰%) قبل، بعد و همچنین در طی وقوع تنش، موجب فعال سازی مکانیسم های گیاهی برای تحمل شرایط سخت و تسریع در بهبودی گیاه می شود. محلول پاشی این آمینواسید باعث تسهیل گرده افشانی، تلقیح و تشکیل گردۀ سالم می گردد. همچنین بر رسیدگی و افزایش میزان قند، رنگ، سایز و ویتامین های میوه تأثیر مستقیم می گذارد. برای خرید این کود و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما

مجموعه گل و گیاه ظرافت ارائه دهنده انواع نهاده‌های کشاورزی مانند انواع بذرها، کودها، سم ها، محصولات و آموزش‌های کشاورزی می‌باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://zerafat.com مراجعه کنید.

موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4102
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37331
  • بازدید ماه : 198683
  • بازدید سال : 378591
  • بازدید کلی : 479923
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی